In gesprek met Wim Schmidt

Geplaatst op dinsdag 11 juninieuws

Wim Schmidt is al een groot deel van zijn leven betrokken bij Gouda in het algemeen en Winkelcentrum Bloemendaal in het bijzonder. 

Als voormalig voorzitter van de ondernemersvereniging (2 perioden van in totaal bijna 20 jaar) heeft hij een schat aan herinneringen aan het winkelcentrum. En aan de evenementen en acties die hij samen met het bestuur organiseerde om de bezoekers te verwennen en te vermaken.

 

“Het doel van de acties en festiviteiten is altijd het verwennen en vermaken van de bezoekers en vaste klanten. Klanten aantrekken en het gezellig maken. Voor mij persoonlijk was het bovenal omdat het leuk werk is en leuk is om het te doen”, aldus Schmidt die het er allemaal bij deed naast zijn werk als filiaalhouder van Albert Heijn en na zijn pensionering.

 

Grootgrutter

 

Schmidt begon in 1960 in het Brabantse Zevenbergen bij de grootgrutter en kwam via Leiden, Den Haag in 1990 naar Gouda toe. “Ik heb 37 jaar op de Markt in Gouda gewoond, boven het AH-filiaal. De oudste AH van Nederland. En van daaruit voor alle drie de filialen van AH-Gouda gewerkt. Van 1990 tot 1998 voor AH-Bloemendaal. En daarvan zes jaar als voorzitter van de ondernemersvereniging.”

“Het winkelcentrum promoten, daar gaat het om. Activiteiten organiseren om klanten en bezoekers te verwennen. Cadeautjes geven, klanten en kinderen vermaken en om nieuwe klanten te trekken om naar het winkelcentrum te komen. Het kan altijd beter.”

 

Regiofunctie

 

Winkelcentrum heeft immer een regiofunctie gehad, stelt Schmidt. “Het winkelcentrum is niet alleen gebouwd voor de nieuwbouw in Bloemendaal. De wijk was er overigens eerder. Niet alleen mensen uit Gouda komen naar het winkelcentrum. Ook uit de omliggende dorpen en steden. Zelfs uit Oudewater. Het is een centrum dat (bijna) alles heeft. Overdekt, gratis parkeren en voldoende parkeergelegenheid. Alleen met Kerst zijn de parkeerplaatsen vol.”

 

Zijn tijd als voorzitter was onder meer gevuld met het bedenken en uitvoeren van initiatieven om het winkelcentrum onder de aandacht te brengen en houden. Of het nu ging om het weggeven van presentjes, het organiseren van speciale dagen voor moeders en vaders, of zelfs het verloten van grote prijzen zoals een auto, 40 fietsen of een reis naar Zuid-Afrika:  Schmidt en secretaris Annet van Gaalen en hun team stonden altijd klaar om het winkelcentrum te promoten.

 

Eigen koker

 

“De uitdaging was om steeds iets nieuws te bedenken. Wat nog niet bekend is. Dat is aardig gelukt. Tegenwoordig hebben de centra een marketingbureau en marketeers in dienst die iets bedenken en dat uitrollen over meerdere winkelcentra. Bij ons kwam het allemaal uit de eigen koker”, aldus Schmidt.

 

De andere uitdaging was dat het in Gouda moest gebeuren. “Gouda staat niet bekend als de makkelijkste stad om zaken en acties uit te proberen. Toen niet en nu nog niet. Maar als het in Gouda lukt, dan lukt het overal. Grote bedrijven laten hun proefballonnen dan ook vaak op in Gouda. Gouda heeft een goede mix van markten en markpartijen. Bewoners en bezoekers zijn een goede weergave van het landelijk gemiddelde.”

 

Op voorraad

 

Enkele acties waarmee het winkelcentrum destijds kwam, waren het uitdelen van big shoppers, sparen voor servies en voor textiel plus naam laten borduren op badjassen. Dit aan de hand van spaarkaarten en bonnetjes uit de winkel. “Bezoekers konden de volle kaart iedere zaterdag inleveren bij een standje in het winkelcentrum. We hadden veel op voorraad.  Ik heb wat lopen sjouwen met die spullen…”

 

Rond Moeder- en Vaderdag waren er altijd extra activiteiten. “Met Moederdag liepen gastvrouwen met bonbons en chocolaatjes rond. Met Vaderdag hebben we een keer een actie gedaan met een wasstraat in Gouda. Iedere vader die op Vaderdag het winkelcentrum bezocht, kreeg een waardebon om zijn auto gratis te laten wassen. Een samenwerking tussen het winkelcentrum en de wasstraat. Zo zochten we altijd de wissel- en samenwerking met plaatselijke ondernemers.”

 

“Sinterklaas intocht, de Kerstman plus zangkoor. Regelmatig leuke activiteiten voor kinderen. Clowns laten komen. Spelletjes doen. Auto vol met ballen: moesten bezoekers raden hoeveel er in zaten. Enkele jaren een Paasontbijt verzorgd. Met lange tafels en banken in de gangen. Vanaf 07u00. De winkels gingen dan ook vroeg open.”

 

Reis naar Afrika

 

De acties die hem het meest bijblijven zijn het ‘weggeven’ van 40 fietsen, een reis naar Afrika en een auto. 
“Na een tussentijdse renovatie, hadden we een verloting van een reis naar Zuid-Afrika. Bij aankoop van 10 gulden kregen de klanten een lot. De winnaars lokten we met een taxi naar het winkelcentrum. Tot onze schrik, de gelukkige winnaars wilden uiteindelijk niet naar Zuid-Afrika. Maar wel naar Spanje. Hebben we toen geregeld met het reisbureau. Bij veertig jarig bestaan, gaven we 40 fietsen weg. Dat deden we samen met Hoogeveen Fietsen. Als extra service stelde de fietsenmaker de fietsen op de juiste hoogte.”

 

Na de grondige verbouwing stond een verloting van een auto op het programma. “De heropening was op 28 september 2011. Ik weet het nog als de dag van gisteren. Mensen moesten aanwezig zijn om in de prijzen te vallen. Het parkeerterrein Gildenburg stond helemaal vol. Een zeer geslaagde actie.”

 

“Ter plaatse trokken we de winnende loten: ik-zei-de-gek onder toezicht van een notaris. Niet aanwezig: pech. Trekking duurde ook (te) lang. We hadden erg veel prijzen. Ter beschikking gesteld door de winkeliers en ook zelf veel gekocht. Hoofdprijs naar voren gehaald. Andere winnaars op bord in winkelcentrum bekend gemaakt. Zo kwam het allemaal toch nog goed.”

 

Maar het ‘werk’ van Schmidt ging verder dan alleen evenementen en acties organiseren. Als voorzitter had Schmidt ook een rol tijdens de verbouwing: contactpersoon tussen ondernemers en de bouw bouwondernemer.

 

Boodschappen

 

Schmidt woont en is nog altijd betrokken bij het winkelcentrum en doet er dagelijks zijn boodschappen. Verder is hij voorzitter van de bewonerscommissie Gildenburg. Naast zijn betrokkenheid bij het winkelcentrum, is Schmidt actief in andere aspecten van de gemeenschap. Zo is hij al 12 jaar raadslid bij de lokale politieke partij Gouda Positief en zet hij zich in voor verschillende projecten en initiatieven die de stad en haar inwoners verder helpen. “Daarnaast doe ik vrijwilligerswerk voor enkele mensen die administratieve hulp nodig hebben. Ik let graag op de financiële kleintjes. Ook voor de stad Gouda.” 

 

Zijn toewijding aan de Goudse gemeenschap is groot. Of het nu gaat om het toezicht op het winkelcentrum of het onderhandelen over belangrijke stadszaken als raadslid, Wim blijft een actieve en gewaardeerde figuur in Gouda.

 

Hij heeft en neemt daar ook de tijd voor. Ook destijds naast zijn drukke werkzaamheden voor AH. “Alles is te combineren. Zeker als het leuk is om te doen. Mensen die het druk hebben, hebben altijd wel tijd en een gaatje over. Wij deden het tussen de bedrijven door en met veel voldoening en plezier.”

 

Tekst en foto: Pieter van Vliet, Parole, ZoGouds.nl