‘Een winkelcentrum om trots op te zijn’: zo omschrijft Maarten van Lit, directeur van A.J. Real Estate het jubilerende winkelcentrum Bloemendaal. Met zo’n veertig procent van het winkelcentrum in handen is A.J. Real Estate een van de grootste eigenaren. “We gebruiken Bloemendaal vaak als voorbeeld van hoe een succesvol winkelcentrum eruit zou moeten zien,” vertelt Maarten.
A.J. Real Estate bezit meerdere winkelcentra in Nederland, maar Bloemendaal is toch wel een favoriet, vertelt Maarten. “Het heeft alles wat een winkelcentrum nodig heeft. Het is overzichtelijk: loop een rondje en je hebt alle winkels gezien. Het aanbod is gevarieerd, het parkeren is gratis, en de omvang van het centrum is precies goed.” Allemaal redenen waarom Bloemendaal een voorbeeld is van een succesvol winkelcentrum in Nederland, vindt A.J. Real Estate. “We zijn er ontzettend trots op.”
In Gouda begon de band tussen A.J. Real Estate en winkelcentrum Bloemendaal met één supermarkt. Na het faillissement van De Gruyter, nam A.J. de locatie over en startte er een Gruma. “Toen de supermarktketen stopte, besloten we het vastgoed te blijven beheren.” In de loop der jaren groeide dat uit tot bijna de helft van het winkelcentrum, met panden van onder andere Lidl, Action, HEMA, Jumbo en het Chinees-Indisch restaurant.
Het winkelcentrum telt zo’n veertig verschillende eigenaren, waarvan een deel zelf ondernemers is. “Dat vinden we fijn, want het zorgt voor een grotere betrokkenheid,” zegt Maarten. “Maar met bijna de helft van het winkelcentrum in ons bezit, trekken wij vaak de kar als het gaat om grote projecten, zoals de renovatie van zo’n tien jaar geleden. We hebben flink geïnvesteerd om het winkelcentrum te maken tot wat het nu is.”
Die investeringen werpen dagelijks hun vruchten af. “We merken dat dit werkt: het aantal bezoekers groeit sneller dan je op basis van het aantal inwoners in de omgeving zou verwachten. Mensen komen hier graag naartoe, ook vanuit omliggende plaatsen.”
Dat komt ook doordat het winkelcentrum oog heeft voor wat een klant wil en nodig heeft. “Zo hebben we onlangs de Action naar het winkelcentrum gehaald, wat een grote toevoeging was aan het aanbod. Daarvoor moesten we wat verbouwingen doen, maar dat maakt het plaatje compleet. En zo blijven we het centrum ontwikkelen.”
Een andere belangrijke opgave voor het winkelcentrum is duurzaamheid. “We zijn bijvoorbeeld bezig om alle verlichting te vervangen door LED, en waar mogelijk sturen we die aan met zonne-energie.”
Winkelcentrum Bloemendaal blijft zich ontwikkelen, met A.J. Real Estate als een van de drijvende krachten. “We blijven investeren, zodat het winkelcentrum een aantrekkelijke plek blijft voor zowel de bezoeker als de ondernemer.”